فضای مجازی قدرت تفکر را از نوجوان می گیرد

خبرگزاری راه دانا با فرمانده پایگاه بسیج شهید ذبیح الله عاصی زاده اردکان مصاحبه کرد.

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و اهمیت یافتن اوقاف فراغت دانش آموزان، به پای صحبت های مسئول تربیت و امور آموزش مسجد حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) مزرعه سیف شهرستان اردکان و همچنین مدیر مجموعه تربیتی کمیل نشستیم.

وی در ابتدا به معرفی مجموعه تربیتی خود پرداخت و گفت: طرح اوقات فراغت آسمانی ها چند سالی است که با هدف تربیت نیروی مومن متعهد جهادی در مسجد امیرالمومنین (ع) در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است که این طرح یکی از برنامه های مجموعه تربیتی کمیل است؛ کلاس ها بر اساس نیاز سنجی هایی که برای آن ها صورت گرفته تشکیل شده است و از آن جایی که مجموعه به صورت منطقه ای کار می کند و با در نظر گرفتن حالات و روحیات این نوجوانان کلاس های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

در اولین دوره های اوقات فراغت این برنامه که با حمایت مسجد برای نوجوانان برگزار می شده،اما این طرح درسه سال گذشته با حمایت کانون فرهنگی شهید مطهری مسجد برگزار شده است.

محمد هاتفی، در پاسخ به اینکه «اوقات فراغت امروزی ها با نسل قبلی چه تفاوت هایی دارد؟ در اردکان چه شرایط تازه ای وجود دارد؟» گفت: در گذشته محتوای کلاس ها شامل بخش های آموزش احکام و آموزش قرآن کریم بوده است و این کلاس ها به صورت شرکت در حلقه ها صورت می گرفت ولی با توجه به گسترش وسایل ارتباطی و وابستگی این نسل جدید به این وسایل و درگیر شدن در فضای جنگ نرمی که دشمن به راه انداخته، محتوای حلقه ها دیگر به شکل قبل قابل اجرا نیست و نیاز به جذابیت بیشتری دارد و مسئولیت مارا بیشتر می کند و متاسفانه دیگر، افرادی که در اوقات فراغت شرکت می کنند حاضر نیستند در هر بخشی حضور پیدا کنند لذا هم تعداد مکان های برگزاری اوقات فراغت باید بیشتر شود و هم اینکه هر مجموعه فرهنگی در هر محله ای جوانان خود را با برنامه ریزی مناسب برای آنها و شناخت روحیاتشان جذب مسجد کرده و آنها را مومن و انقلابی تربیت کنند. همچنین لازم است برای جذابیت بیشتر برنامه ها به صورت اردو محور برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که «چه نهاد هایی بیش از سایرین به فکر اوقات فراغت بوده اند؟ و نهاد های کم کار چه باید انجام بدهند؟»، اظهار داشت: هر نهاد با توجه به جایگاهی که دارد می تواند نقش موثری در اجرای هر چه بهتر اوقات فراغت داشته باشد و به هر نحوی از برنامه ها حمایت کنند.

مسئول تربیت و امور آموزش مسجد امیرالمومنین به آسیب های موجود ناشی از بی توجهی به اوقات فراغت مناسب، گفت: با توجه به این که یک نوجوان در صورتی که برنامه ای برای پر کردن اوقات فراغت خود نداشته باشد و همچنین با توجه به فراگیر بودن وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه واستفاده از فضای مجازی و...بیشتر مشغول سرگرمی با این وسایل شده اند که نه تنها فایده ای برای وی ندارد و باتوجه به جذاب بودن وسایل ،دشمن را به اهداف خود نزدیک می کند که توانسته نوجوانان را از فضای مسجدی و انقلابی دور کند لذا باید در طرف مقابل اوقات فراغت باید با برنامه ریزی دقیق و منسجم و همراه با هدف و برنامه های جذاب برای آنها طراحی شود.

مدیر مجموعه تربیتی کمیل در پاسخ به « فضای مجازی و کارکرد آن در این ایام چه میتواند باشد؟ و آیا اهمیت این فضا و بی توجهی به آن در این ایام را بازخوانی کرده اید؟،» گفت: اگر بتوان نوجوان را به گونه ای هدایت کرد که از فضای مجازی استفاده درست و مناسبی را ببرد با برنامه های اوقات فراغت مافاتی ندارد و حتی می توان در اوقات فراغت از فضای مجازی هم استفاده شود در هر حال استفاده ازاین فضا باید با برنامه ریزی باشد چون حتی استفاده ی درست از این فضا در این سن وقت زیادی از یک نوجوان می گیرد در حالی که میتواند این وقت را صرف کارهای بهتری کند. مهمترین عیب فضای مجازی جلوگیری از قدرت تفکر نوجوان است در حالیکه نوجوان در این سن (13 تا 15 سال) هدف زندگی خود را با قدرت تفکر انتخاب کنند؛ لذا مهمترین کاری که باید در اوقات فراغت صورت بگیرد این است قدرت تفکر در حقیقت هستی را آموزش دهد وقتی به متربیان قدرت تحلیل و تصمیم گیری داده شود می توانند در موقعیت های حساس خوب را از بد تشخیص بدهند.