هزینه های یک شب بیداری

این روزها دیگر كمتر كسی را پیدا می‌كنیم كه شب‌ها ساعت 9 یا 10بخوابد و صبح زود از خواب بیدار شود. درحالی‌كه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما غالبا شب‌ها زود می‌خوابیدند و از حول و حوش اذان صبح بیدار شده و به ‌كار و زندگی مشغول می‌شدند و از بركات این زود خوابیدن و سحرخیزی هم بهره‌مند می‌شدند. اما ما عادت كرده‌ایم تا پاسی از شب بیدار بمانیم و صبح هم با كلی زحمت و سختی نماز صبح را با چشم‌های نیمه باز بخوانیم و در نخستین فرصت شیرجه بزنیم توی رختخواب...
هزینه های یک شب بیداری

واقعیت این است كه با كمی برنامه‌ریزی و رعایت یك سری از موارد می‌توانیم این عادت پسندیده گذشته را از نو احیا كنیم و از انرژی و سرخوشی سرشار آن بهره‌مند شویم. در این مطلب سعی كرده‌ایم تا راه كارهای به‌موقع و باكیفیت خوابیدن را با هم مرور كنیم.


تصمیم بگیرید

اولین گام برای به موقع خوابیدن این است كه شما به همراه خانواده تصمیم بگیرید فرایند خواب خود را اصلاح كنید. پیشنهاد من این است كه طی یك جلسه خانوادگی با همه خانواده مزایای به‌موقع خوابیدن و بیدار‌شدن را مرور كنید و با موافقت تمامی اعضای خانواده به این تصمیم برسید كه از فردا می‌خواهید زود بخوابید و صبح‌ها هم به موقع بیدار شوید. رضایت و همراهی همه اعضای خانواده در اجرای صحیح و موفق چنین تصمیماتی اهمیت زیادی دارد.


صبح زود از خواب بیدار شوید

روز ما دارای یك چرخه 24ساعته است كه با بیدارشدن صبحگاهی شروع می‌شود. هر تغییری كه قرار باشد در این چرخه 24ساعته به‌وجود بیاید باید از ابتدای آن آغاز شود. واقعیت این است كه شما برای اینكه چرخه خواب خود و خانواده را تنظیم كنید باید در چند روز اول كمی سختی را تحمل كنید. شما باید یك روز صبح زود از خواب بیدار شوید، مهم نیست دیشب چقدر دیر خوابیده‌اید و خواب شما خیلی كم بوده است. مهم این است كه تحت هر شرایطی، از خواب بیدار شوید و اجازه دهید كه چرخه خواب شما چند ساعتی به جلو بیفتد. برای این كار می‌توانید با خرید نان تازه و یك صبحانه مفصل در آغاز صبح همه اهالی خانه را با بوی نان تازه و صبحانه‌ای كه همه را ترغیب به خوردن می‌كند بیدار كنید.


دوپینگ كنید

با توافق اعضای خانواده ساعتی از شب را به‌عنوان ساعت خاموشی تعیین و در این ساعت مودم اینترنت خانه را قطع كنید.با این كار هم در طول شب بدنتان در معرض امواج بی‌سیم مودم قرار نمی‌گیرد و هم برای مرور و چك كردن برنامه‌ها و شبكه‌های اجتماعی وسوسه نمی‌شوید

ممكن است بدن بعضی از اعضای خانواده یا حتی خود شما در برابر این تغییر ناگهانی مقاومت نشان دهد و در ساعات اولیه شب نتوانید بخوابید. برای اینكه بدن شما در این ساعات آماده خواب باشد می‌توانید یكسری كارهای تقویتی را انجام دهید؛ مثلا دقت كنید كه در ساعات انتهایی موكول به ساعت خواب از فعالیت‌های بدنی و ورزش خودداری كنید. ورزش و فعالیت‌های بدنی باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود كه تا چند ساعت خواب را عقب می‌اندازد. همچنین در ساعات منتهی به خواب از خوردن نوشیدنی‌های محرك و ضد‌خواب مانند چای، قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا و... پرهیز كنید. شنیدن موسیقی‌های تند و ریتمیك یا دیدن فیلم‌های اكشن و حادثه‌ای هم آرامش مورد نیاز برای یك خواب آرام را مختل می‌كند. پس در ساعات نزدیك به خواب، دیدن و شنیدن فیلم‌ها و موسیقی‌های هیجان‌انگیز را هم فراموش كنید.


مزاحم‌ها را حذف كنید

یكی از مهم‌ترین مزاحم‌ها برای خواب به موقع پیگیری برنامه‌های تلویزیونی و دیدن سریال‌ها و فیلم‌های پخش شده از تلویزیون است. خوشبختانه تكنولوژی همانطور كه معایبی را برای ما به ارمغان آورده راه‌حل‌هایی را هم در كنار خود دارد. مثلا بسیاری از برنامه‌های شبكه‌های یك تا 5 در طول روز از شبكه اچ‌دی و شبكه‌های دیگر بازپخش می‌شود. علاوه بر این، همین شبكه‌ها هم معمولا تكرار برنامه‌های شبانه خود را در طول روز پخش می‌كنند. حتی اگر در طول روز هم به‌دلیل مشغله‌های كاری امكان دیدن برنامه‌ها را ندارید می‌توانید به سراغ راه‌حل دوم بروید و از امكان ضبط برنامه‌ها از طریق گیرنده‌های دیجیتال استفاده كنید و با خرید یك عدد حافظه فلش، هنگام پخش شبانه، برنامه مورد نظر خود را ضبط كنید و در طول روز و در ساعتی مناسب آن را ببینید.


اینترنت؛ خاموش

اولین گام برای به موقع خوابیدن این است كه شما به همراه خانواده تصمیم بگیرید فرایند خواب خود را اصلاح كنید. پیشنهاد من این است كه طی یك جلسه خانوادگی با همه خانواده مزایای به‌موقع خوابیدن و بیدار‌شدن را مرور كنید و با موافقت تمامی اعضای خانواده به این تصمیم برسید

معمولا افراد فعال در اینترنت در طول روز مشغول كار و تلاش هستند و پیك حضور آنها در شبكه‌های اجتماعی ساعات ابتدایی شب تا پاسی از شب است، به همین دلیل در این ساعات حجم فیدها، مطالب و اطلاعات منتشره در شبكه‌های اجتماعی، چه اینترنتی و چه موبایلی بالا می‌رود. اگر شما بخواهید در همین ساعات شب درگیر چك و مرور شبكه‌های اجتماعی شوید و به قول معروف برنامه‌های خود را صفر كنید، وقتی به‌خود خواهید آمد كه پاسی از شب گذشته و شما هنوز مشغول وبگردی هستید. پیشنهاد من در این مورد هم این است كه با توافق اعضای خانواده ساعتی از شب را به‌عنوان ساعت خاموشی تعیین و در این ساعت مودم اینترنت خانه را قطع كنید.
با این كار هم در طول شب بدنتان در معرض امواج بی‌سیم مودم قرار نمی‌گیرد و هم برای مرور و چك كردن برنامه‌ها و شبكه‌های اجتماعی وسوسه نمی‌شوید. صفر كردن برنامه‌ها را هم به صبح موكول كنید. وقتی زود بخوابید صبح زودتر از خواب بیدار خواهید شد و بعد از نماز چندین ساعت وقت اضافه برای انواع كارها ازجمله مرور اینترنت و شبكه‌های اجتماعی خود خواهید داشت.